Klíma

Tudnivalók az autóklímáról
Az autóklíma előnyei

Az utastérben nagy melegben is kellemes hőmérsékletet tart, így enyhíti a fáradtságérzetet, növeli a koncentrációképességet, biztosítja a gyors reflexműködést. Csökkenti az utastérbe kerülő levegő páratartalmát, megakadályozza az ablakokon a páralecsapódást, így javítja a látási viszonyokat, ezzel is hozzájárulva a biztonságos vezetéshez. Levegőszűrést végez. A szilárd szemcsék, pollenek nem jutnak be az utastérbe. Lehetővé teszi a zárt ablakok melletti autózást. Megszűnik a kellemetlen huzat, és nem zavarják külső zajok az utasokat. 

 

Az autóklíma-rendszer felépítése, működése 
A teljes zárt rendszerben a hűtő közeget a klíma kompresszor keringeti. A kilépő oldalon a közeg gáz halmazállapotú, és a hőmérséklete a kompresszió hatására megemelkedik. Ezután a klíma kondenzátor csőkígyóin áthaladva a felesleges hőt a hűtőrácson beérkező menetszélnek leadja, ezáltal folyadék halmazállapotúvá válik. A nyomáscsökkentő szelep szűk járatán áthaladva a nyomás lecsökken. A hideg gáz átáramlik az elpárologtatón, ahol elpárolog-gázneművé válik- a gépkocsi belső teréből hőt vesz fel. Ezután a szűrőn keresztül a kompresszorba áramlik, ahol ismét megnő a nyomás, és a körfolyamat kezdődik elölről.

A klímarendszer főbb alkotórészei:

 

Klíma kompresszor:
A klíma hűtő kompresszor a légkondicionáló rendszer igáslova. A meghajtást a gépkocsi motorjának tengelyéről általában egy gumiszíjon keresztül kapja. Mikor az autóklíma rendszert bekapcsoljuk, a klímakompresszor a hűtőközeg gázt nagy nyomáson a kondenzátorba préseli.
 

 

 

 

 

 

Klíma kondenzátor:
A klíma kondenzátor alapvető feladata az, hogy a nagynyomású, forró, gáz, halmazállapotú hűtőközeget lehűtve folyadékká alakítsa. általában a gépkocsi orrában, a vízhűtő előtt helyezkedik el. A klímakompresszor által összesűrített gáz a hőt a menetszélnek átadja, ezáltal lehűl, és cseppfolyóssá válik.

 

Evaporátor:
Hasonlóan néz ki mint egy autó vízhűtő: egy csőhálóra lamellákat forrasztanak, ezzel jelentősen megnövelve az evaporátor hő átadó felületét. Ahogy a hűtőfolyadék elpárolog, gázzá változik, hőt von el a lamellákon átahaladó levegőből. Az evaporátor az utastébe érkező külső levegőt, vagy a beépített keringető ventillátorral az utastér belső levegőjét hűti el. Teljesen normális jelenség nagy melegben az álló, (de járó motorú) gépkocsi alatt a klímából csöpögő víz.

 

 


Expanziós szelep:
Feladata, hogy az áramló hűtőközeg mennyiségét az evaporátor kimeneti hőfokának, és a rendszer szívó oldali nyomásnak figyelembevételével szabályozza. A szárító szűrőből érkező nagynyomású hűtőközeg a szelep belsejében egy kis furaton áthaladva elveszti nyomása nagy részét, majd az elpárologtatóban (evaporátorban) gázneművé válik, ezáltal jelentősen lehűl. 
Kapilláris cső:
(Más néven orifice szelep, orifice cső) feladata a nagy nyomású folyékony hűtőközeg adagolása az elpárologtatóba (evaporátorba). Mindig a kondenzátor és az evaporátor közé építik be. Könnyű megtalálni, mert a kapilláris cső után a vezetéken a gyártók készítenek egy beroppantást, nehogy elsodródjon az evaporátor irányába. A kapilláris cső után, -mint a rendszerben bárhol, ahol szűk keresztmetszet van- a nyomás lecsökken, s ezzel a hőmérséklet is. 

 


 

Szárító szűrő:
Feladata, hogy víz és szennyeződésmentes, 100 %-ban folyadék halmazállapotú hűtőközeg kerüljön az expanziós szelepbe.


 

 

 



 

Klíma akkumulátor:
Feladata megakadályozni, hogy a kompresszorba folyékony halmazállapotú hűtőközeg kerüljön. A klímakompresszort gáz szállítására tervezték, így súlyosan károsodhat, ha folyadékot szív magába.

 

 

 

 

 

 



 

 

Klíma termosztát:
Feladata az evaporátor kimeneti hőmérsékletének szinten tartása, mivel ha ez fagypont alá csökken, úgy az evaporátor lamelláira ráfagyó pára rontja a levegő áramlását, és az utastér hűtését.

 

 



Klíma vezetékek (klíma csövek):
Feladatuk a folyékony vagy légnemű hűtőközeg szállítása a klíma rendszer egységei között. Anyaguk szerint készülhetnek fémből vagy gumiból.