Tavaszi gumis tanácsok

2016. április 6. | Idén nem váratott magára sokáig a tavasz, és ha hihetünk az időjárás-előrejelzéseknek, már nem kell hóra és jeges utakra számítanunk. A nyári időszámítás az autókra is hatással van, itt az idő az abroncsok lecserélésének, illetve a tavaszi karbantartásnak.

Gumiabroncsok vásárlás előtt érdemes tájékozódni a márkák minőségéről, árakról. Érdemes külön felnire szerelni a téli és nyári gumikat és úgy tárolni azokat!

Egy kis bevezetés a gumiabroncsok hibáiba, nyári és téli gumicsere tippek, gumiabroncs jelölések.

Gumiabroncsunk ellenőrzése alkalmával, érdemes elgondolkozni azon, hogy a gumiabroncsok minősége mekkora szerepet játszik a biztonságos közlekedés elérésében. Természetesen ezzel nem azt mondjuk, hogy az olcsó nem jó, de érdemes először tájékozódni a márka minőségéről, s ezzel számolni a vásárlás során. Van még egy fontos tényező, mégpedig a gumiabroncsok kora. Ezt egyszerűen a DOT kód alapján megtudhatjuk. Szerencsére manapság minden gyártó arra törekszik, hogy sokáig jó szolgálatot tegyen terméke, mégis eljön az ideje a cserének. Több oka is lehet ennek: elöregedés, sérülés, netán kopás. Tartsunk heti 1 ellenőrzést, hogy tovább tartson gumiabroncsunk.

 

Az autógumik cseréjének 6 oka, amiért nem ajánlott elhasznált abroncs használata 

Érdemes az abroncsunkat ellenőrizni a következők tekintetében:

  •  az abroncs nyomása,
  • az abroncs oldalfalának épsége,
  • esetleges egyenetlen kopás jelei, 
  • az abroncs futófelületének mélysége.
Ha ezek valamelyikét észleljük, először kérjük ki egy szakember segítségét, mert még lehet, hogy javítható állapotú az abroncs, de minden esetben kívül-belül ellenőrizni kell a további biztonságos közlekedés érdekében. 

Jogszabályi határértékek betartása életekbe kerülhet
A futófelület mélysége nyári gumiabroncsoknál minimálisan 1,6 mm. Természetesen a téli körülmények között más (elsősorban havon) minimálisan 3,5 mm mélységű mintázattal rendelkező téli abroncsot kell használni ahhoz, hogy az utakon megkövetelt menetbiztonságot teljesíthessük. A gyártók erősen ajánlják, hogy még ezeknek a határértékeknek az elérése előtt cserélje ki a gumiabroncsait, hiszen ezek nem nyújtanak kellő biztonságot és az sem mellékes, hogy ezek használata jogszabályellenes is lehet.

A mindig váratlanul érkező és sosem kellemes defekt
Habár a mai modern gumiabroncsokat igen ellenállóra tervezik és így sok apró sérülést kibírnak, a defektek így is bekövetkezhetnek. Ha ez a kellemetlen eset történt, mindig kérjük szakember segítségét az ellenőrzéshez, hogy kiderüljenek esetleges rejtett hibák, amelyek miatt az abroncs javíthatatlan is lehet. 

Sérült gumiabroncs
Sajnos súlyos sérüléseket okozhatnak olyan  "találkozással" is mikor autónk menet közben szilárd járdaszegélynek, vagy más éles tárgynak ütközik, de ami hazánkra leginkább jellemző, az a kátyú általi sérülés. Amennyiben bármilyen lyukat, vágást, vagy deformálást észlel abroncsán, haladéktalanul vizsgáltassa meg szakemberrel, hisz csak ők tudják megmondani biztosan, hogy a gumiabroncs javítható állapotú-e, vagy sajnos kell cserélni. A szakember vizsgálódása azért fontos, mert csak ő tudja az abroncs "rejtett hibáit" (a belső sérülések) kiszűrni, hisz azok felszerelt állapotban nem mindig láthatók.

Van néhány eset, amikor biztos, hogy abroncsa már nem javítható:

  • A gumi -vagy szövetrétegek szétválása,
  • Az oldalfal kilyukadása,
  • A belső gumirétegek foszlása vagy márványosodása,
  • Látható fémszál, vagy deformálás az abroncs peremrészén,
  • Szénhidrogén származék vagy korrozív anyagok által okozott sérülés,
  • Végül, de nem utolsó sorban a gumi vagy szövet törései.

Ha a gumiabroncson elöregedés jelei láthatók
Ha elfogadjuk azt a tényt, hogy a gumi még akkor is öregszik, ha nem használjuk, akkor tudjuk, hogy egyszer vége az élettartamának, de azt, hogy mikor sajnos senki nem tudja előre megjósolni. Mivel igen sok tényezőtől függ az abroncs élettartama (pl.:hőmérséklet, karbantartás, tárolási és használati körülmények, terhelés, sebesség, nyomás és vezetési stílus). ezért még fontosabb, figyeljünk az észlelhető jelekre. Figyeljük, hogy abroncsunkon jelentkeznek-e az öregedés és az anyagfáradás jelei. Ezek lehetnek: a külső futófelület, a vállrész és az abroncsperem gumijának repedései, a deformálás stb. Sajnos az abroncsok elöregedése csökkenti a tapadást, mely a biztonságunkért felel. Azt tanácsoljuk, hogy rendszeresen vizsgáltassa át abroncsait (természetesen a pótkereket is) szakemberrel.
Amennyiben rendszeresen használjuk járművünket, öt év után évente legalább egyszer alaposan át kell vizsgálni az abroncsokat. Ha már 10 éves az abroncsunk, érdemes elgondolkozni a cserén még akkor is, ha használható állapotúnak látszik és a futófelület nem kopott le a kopásjelzőig.

Javasolt a csere, ha járművének nem megfelelő gumiabroncs lett felszerelve
Ha szeretnénk elérni a legjobb teljesítményt mind a 4 kerékre azonos abroncsot kell szerelni, mivel az irányíthatóságot és a stabilitást befolyásolhatják az eltérő méretű, konstrukciójú és kopású gumiabroncsok. Van egy nagyon fontos szabály: a radiál és diagonál gumiabroncsokat soha ne keverje. Amennyiben mégis használna radiál és diagonál gu

miabroncsokat egy járművön soha ne szerelje ugyanarra a tengelyre, s figyeljen arra, hogy

 két radiál kerüljön a hátsó és a két diagonál az első tengelyre kerüljön. Gépkocsijához megfelelő abroncsot sokféle módon választhat, de ha nem biztos benne, hogy milyen való járművéhez, kérdezze kollégáinkat.


Cserélni kell, ha gumiabroncsán rendellenes kopást észlel

Több oka lehet az egyenetlen kopásnak:

  • lehet futómű-beállítás,
  • erőátvitel problémái,
  • vagy a kerékkiegyensúlyozás,
  • nem megfelelő abroncsnyomás,
  • esetleg a felfüggesztés hibája.

Minden esetben, mikor rendellenes kopást tapasztal, feltétlenül forduljon gumiszervizhez.
Érdemes félévente, elvégeztetni a gépkocsi futóművének beállítását és a kerékkiegyensúlyozást az egyenetlen kopás megelőzéséhez. Ez megnövelheti a futófelület élettartamát is és simább haladást biztosít.

A gumiabroncsok problémáinak van 3 fő oka melyeket elkerülhetünk
1.Túlterhelés:
Ennek elkerülése érdekében ellenőrizze az abroncsok oldalfalán található maximális terhelési besorolást, s ne lépje túl azt. Ha a túlterhelés mégis megtörténik abroncsokban túl nagy hő halmozódik fel, s ez az abroncs hirtelen károsodását okozhatja. Emellett ne lépje túl a jármű megengedett legnagyobb tengelyterhelését sem.

2. Nyomásprobléma: 
Ha túl alacsony vagy túl magas a gumiabroncs nyomása, befolyásolja élettartamát, a jármű vezetési kényelmét, sőt autónk tapadását és fékezését is.

 A túl alacsony nyomású abroncs túlzott mértékben deformálódik, ami túlmelegedést okoz, növeli a gördülési ellenállást és az idő előtti kopás esélyét. Szélsőséges esetben a túl alacsony nyomás kárt is tehet a gumiabroncsban. Ugyanígy a túl kemény abroncsok élettartama és úttartása csökken, és a kopása egyenetlen lesz.

3. Túl nagy sebességű haladás:
Természetesen ha nagyobb sebességgel haladunk, nagyobb az esélye a gumiabroncs sérülésének is. Természetesen a súrlódásnak megfelelően nagyobb sebesség mellett az abroncsban túl nagy hő halmozódik fel, s ez kárt tehet a gumiabroncsban, mindemellett hirtelen károsodáshoz és nyomásveszteséghez is vezethet. Amennyiben az abroncsból hirtelen távozik a nyomás, a jármű irányíthatatlanná válik, s ez balesethez is vezethet. Ha bármilyen sérülést észlel járművének keréktárcsáján vagy az abroncsán, inkább cserélje ki haladéktalanul a pótkerékre, majd az első adandó alkalommal ellenőriztesse szakemberrel. 

A gumiabroncs jelzések jelentései:
Hópihe Téli gumiabroncsok jelölése

M+S (Mud and Snow) Sárra és hóra. Nem feltétlenül téli gumiabroncsot jelent!

4S Négy évszakos abroncs

AW (All Weather) Négy évszakos  használatlan

XL (Extra Load) Erősített kivitel, az átlagosnál nagyobb tömegű személyautókhoz

RF (Reinforced) Speciális megerősített gumiabroncs (reinforced)

C Kisteherautókhoz alkalmas teherbírású abroncs

OWL és OWT Fehér kontúros betűk az oldalfalon

RWL és RWT Domborúan kiemelkedő fekete oldalfal felirat 

MO Mercedes gyári szerelés

N0, N1, N2, N3    Porsche csoport autóira gyártott első szerelés, egymással nem keverhető! 

* BMW csoport első gyári szerelés

FR      Peremvédővel ellátott szerelés

Tubelles (TL)       Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel

(MFS)(FR) Peremvédős abroncs jelölései

PAX, ZP Michelin

SSR, SEAL Continental

EMT, ROF Goodyear

SST, DSST, ROF Dunlop

RunFlat Pirelli

RFT, EXT Bridgestone

TWI (Tread Wear Indicator)  Kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja. 

Dura-Wall Megerősített oldalfalú off-road abroncs