Hogyan készüljünk fel az őszi és téli autózásra?

2015. október 2. | Felkészítés

Hóeséstől ugyan egyenlőre nem kell tartani, mégsem árt elkezdeni a felkészítést a téli időszakra. Megfelelő alvázvédelemmel sokat tehetünk azért, hogy a sós latyak miatt ne váljon a rozsda maradékává autónk, még van idő a téli gumi beszerzésére is. Az időjárási és látási viszonyok romlása miatt fontos az izzók és ablaktörlők ellenőrzése és szükség esetén cseréje.

Az autók őszi és téli felkészítésében sok a közös elem, mindkét évszakban romló időjárási és útviszonyoknak kell felkészülni. A hóátfúvások és méteres akadályok kialakulásának időszaka messze van még ugyan, de ez nem jelenti azt, hogy mindent az utolsó pillanatra kell hagyni. Ősszel a közlekedési balesetek jellemző oka, hogy az autósok megszokásból és nem a körülményeknek megfelelően vezetnek, fontos tehát a helye felkészítés.

Gyilkos lehet a párásodás

Az ősznek- télnek nekifutni elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Szükséges az esetleg csíkokat húzó ablaktörlőlapátok cseréje, a tartály évszaknak megfelelő ablakmosó-folyadékkal való feltöltése. Benzinkútnál már most bemérethetjük a hűtőfolyadék fagyáspontját és gondoskodhatunk pótlásról, de érdemes bekészíteni a jégkaparót és a jégoldó sprayt is. Esős időben gyakori a szélvédő és az ablakok bepárásodása, ami erősen rontja a távolságbecslő képességet, ezért a tárgyakat a valóságnál távolabbinak látjuk. A párásodást ablaknyitással, fűtéssel, a klíma használatával, illetve száraz törlőruhák használatával szüntethetjük meg.

Ellenőriztessük a fagyállót és töltsük fel a tartályt, ha szükséges.
Az akkumulátor, amely nyáron simán indítja az autót, nem biztos, hogy a hűvösebb reggeleken is ezt teszi. Ilyenkor az akksi fokozott igénybevételének van kitéve, hiszen az utastér fűtése, a hátsó szélvédő páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagy által ledermedt motor indítása komoly megterhelést jelent. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot után tölteni, de három-négy év után biztosan jelentősen veszít teljesítményéből, vagyis egy ilyen korú akkumulátort már tél előtt is érdemes cserélni.

Az izzók fényereje több éves használat után akár a felére is csökkenhet, de szennyeződés, sár és vízpermet is jelentősen ronthatja a fényerőt, ezért rendszeresen ellenőrizzük és  tartsuk karban a lámpákat. A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a futómű kifogástalan állapota, szakműhelyben néhány ezer forintért átvizsgálják és elvégzik a beállítást. A lengéscsillapítók állapotát is műszeres méréssel érdemes ellenőriztetni, mert ez az autó úttartását, stabilitását és a fékút hosszát is befolyásolja.

Pár ezer forint a futóműállítás, évente kétszer érdemes elvégeztetni.
Ködben, szitáló esőben, nyálkás úton nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkezésének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyeben korrigálhatók. Aki bizonytalannak érzi magát, bátran keressen fel egy vezetéstechnikai centrumot, ahol felkészítik a váratlan helyzetekre.

Hét fok alatt téli gumi

Ha nincs, még nem késő beszerezni a téli gumit, amely az őszi-téli autózás elengedhetetlen kellékének számít. Egy bizonyos hőmérsékleti határ alatt kimondottan nem javasolt a nyári abroncsok használata, ez pedig a sokat emlegetett plusz hét fok. Sokan nem tudják, hogy ez nem azt jelenti, hogy pontosan hét foknál van a határ, hanem azt hogy ha az átlaghőmérséklet hét fok alatt van, akkor már a téli gumiabroncs jelentősen jobb, mint a nyári. A használattól is sok függ: aki inkább hajnalban vagy éjszaka autózik, annak sokkal hamarabb szüksége lehet téli gumira, mint a csak nappal közlekedőknek.

A téli gumik olyan adalékanyagokat tartalmaznak, amelyek alacsony hőmérsékleten is megtartják rugalmasságukat és tapadási képességüket. A nyári abroncsoknak hét fok alatt jelentősen csökken a rugalmasságuk, ami nagymértékben befolyásolja tapadásukat, így a téli útviszonyok mellett roppant kiszámíthatatlanná válnak. Kritikus forgalmi szituációban akár többszörösére is nőhet velük a fékút. Téli gumiból kizárólag a gyártó által előírt méretet szereljük az autóra.