Autó tavaszi felkészítése

2015. április 14. | Minden szezonváltáskor, így a tavasszal is végezzük el autónk esedékes karbantartását!

1. Tegyünk fel a nyári gumikat

Tavasztól őszig is alapvető biztonsági szempont, hogy megfelelő futófelülettel rendelkező gumikkal közlekedjünk.

A nyári gumik kötelező minimális bordamélysége 2 mm!  Amennyiben gumijaink már ennyire, esetleg még ennél is kopottabbak, illetve ha öt évnél idősebbek, fel se rakassuk őket, a tavaszi felkészítéskor vásároljunk újakat.

Amikor a nappali átlaghőmérséklet 7 fok fölé emelkedik, váltsunk nyári gumira. Az átvizsgálás során ellenőrizzük a guminyomást is! Az autó használati utasításnak megfelelő nyomás jelentősen javítja a közlekedés biztonságát, és a kátyúk okozta sérülésektől is így vannak a legjobban védve gumijaink. Ráadásul csökkenhet a fogyasztás is. 

A gumikban lévő nyomást érdemes rendszeresen (havonta) mérni!

2. Folytassuk egy alapos tisztítással

Karbantartáskor érdemes nagynyomású mosással eltávolítani a járművünkre rakódott koszt, sót-főként az alvázról. Ezután nézzük át, hogy mindenhol rendben van-e az alvázvédelem. A motorteret is tisztítsuk meg, vigyázva az elektronikára!
Az utastérből szinté távolítsuk el az esetleges szennyeződéseket!  

3. Vizsgáltassuk meg a futóművet, állíttassuk be 

A téli utakon több a kátyú, nehezebben is észrevehetők, így elképzelhető, hogy sérült a futómű. A tavaszi átvizsgáláskor a futómű műszeres beállítása is javasolt, a lengéscsillapító vizsgálatával egybe kötve.

4. Ellenőrizzük a fékeket 

A fékek állapota minden szezonban kulcskérdés.
Győződjünk meg arról, hogy mennyire kopottak a fékbetétek, milyen a féktárcsa, stb. Hogy megfelelő-e a fékfolyadék szintje (minimum és a maximum jelzések között van).
Legalább évente műhelyben, műszeres ellenőrizni kell a folyadék forráspontját is, kétévente pedig teljesen le kell cserélni, mivel higroszkopikus anyag.

5. Ellenőrizzük, szükség esetén cseréljük le az ablaktörlő lapátokat

Vizsgáljuk meg, hogy milyen kárt tettek bennük a táli fagyok. A bőséges tavaszi esők idején is fontos, hogy jól kilássunk a szélvédőn. Van, aki szerint félévente, mások szerint évente cserélendők. Egy biztos, ha csíkozva vagy nagyobb sávokat kihagyva törölnek, ne várjunk az újak felhelyezésével!

6. Ellenőrizzük a szélvédő mosó folyadékot

Jó ablaktörlő lapátokkal és megfelelő ablakmosó folyadékkal a szélvédőnk mindig tiszta, átlátható lesz, ami megkönnyíti, biztonságosabbá teszi a közlekedést. A fagyok elmúltával már nincs szükség a fagyálló téli ablakmosó folyadékra, használhatjuk a nyári, amellyel könnyebben lemoshatók az üvegről a sorsukat ott bevégző rovarok, bogarak.

7. Ellenőrizzük a hűtőfolyadékot

Vizsgáljuk meg a folyadék szintjét a tartályban!
Ezt a folyadékot kétévente teljesen le kell cserélni. Hűtő funkcióján kívül ugyanis adalékanyagok is vannak benn, amik korrózió gátló szerepet töltenek be, illetve kenést adnak a vízpumpának.

8. Ellenőrizzük a légszűrőt

Az eltömődött szűrő jelentősen rontja a motor teljesítményét és növeli a benzinfogyasztást is. Olajcserék alkalmával- kb. 10 ezer kilométerenként-érdemes lecserélni a légszűrőt is. Ha valaki nagyon poros körülmények között autózik rendszeresen, annak gyakrabban is. A tavaszi felkészítés során vizsgáljuk meg ezt is.

9. Vizsgáljuk át a hajtószíjakat és a tömlőket.

A téli hideg felgyorsíthatta az elöregedésüket. Ezekre az alkatrészekre kevesen fordítanak kellő figyelmet. Talán azért, mert hosszú életűek, ám a csere ideje azért ezeknél is eljön.

10. Nézzük át a hűtő-fűtő rendszert is

Esős időben a levegő magas páratartalma lecsapódik a szélvédő üveg belső felületén, megakadályozva ezzel a kilátást. A gyors párátlanítás fontos lesz ilyenkor.

11. Tisztítsuk meg az akkumulátor sarukat és pólusokat, szükség esetén ellenőriztessük az akkumulátor teljesítményét

Ha a téli hidegben nem volt gond az akkumulátorral, valószínűleg nem lesz vele a jobb időben sem. A karbantartás viszont soha nem árt. Vessünk azért egy pillantást a sarukra, pólusokra , hogy nincs-e nyoma korróziónak, amit el kell távolítani. Kezeljük ezeket a helyeket kontakt spray-vel, esetleg zsírral vagy glicerinnel. Ha 3 évesnél idősebb ez az alkatrész, szakszervizben méressük be a teljesítményét, szükség esetén cseréljük.
Ha télre tettünk fel hővédőt az akkumulátorra, ezt most vegyük le.

12. Érdemes megvizsgálni a gyújtógyertyák vezetékeit is.

A töredezett vezetékek befolyásolják a gépkocsi teljesítményét, fogyasztását és megbízhatóságát. A gyártó által előírt időközönként rendszeresen cserélni kell a gyújtógyertyákat is.

Figyelem!

A vizsgálatot mindig álló motorral végezzük! Működő motornál a kábeleken KV-os nagyságrendű feszültség van, ami áramütés veszélyes.

13. Ellenőrizzük a motorolajat

Ezt egy-két havonta illendő megtennünk, a tavaszi átvizsgáláskor se felejtsük el. Egyúttal győződjünk meg arról is, hogy nem aktuális-e egy olajcsere.
Utántöltésnél mindig figyeljünk arra, hogy a gyári specifikációnak megfelelő olaj kerüljön a járműbe, illetve ugyanolyan, mint ami már benne van!

14. Ellenőrizzük a világító és irányjelző berendezéseket 

Egyenként győződjünk meg arról, hogy minden lámpa, fényszóró és index működi. Szükség esetén cseréljünk alkatrészt.

A TAVASZI FELKÉSZÜLÉS SORÁN IS KÉSZSÉGGEL ÁLLUNK KEDVES ÜGYFELEINK SZOLGÁLATÁRA! VÁRJUK ÖNT IS SZERVIZÜNKBEN!