Autóklíma helyes használata

2014. május 14. | Autóklíma csak tisztán jó!


A légkondicionált utastér a nyári hőségben lényegesen meg tudja könnyíteni az autózást: nemcsak komfortosabbá, hanem biztonságosabbá is teszi azt. A jól működő klíma a tisztább levegő miatt, vagy párátlanítás céljából is alapvető fontosságú. Az autóklíma pozitív hatási azonban könnyen visszájára fordulhatnak, amennyiben karbantartása nem megfelelő....

 

 Autóklíma és közlekedésbiztonság

A magas hőmérséklet közlekedésbiztonság tekintetében egyértelműen rizikófaktornak minősül. Hőtermelés hatására lankad a figyelem, lassulnak a reflexek, megnő a vezetési esélye, egyes sofőrök viselkedése idegesebbé, agresszívebbé válhat. Szakértők szerint túlhevült utastérben vezetni hasonló kockázatot jelent, mint ittasan.

Vizsgálatok kimutatták, hogy a balesetek kockázata 27 C körüli hőmérsékleten 6 %-kal, 32 C-tól 13 %-kal, 37 C felett pedig átlagosan 33 %-kal nő az idális 22-24 C-hoz képest. 

A klímaberendezés használatával könnyen száműzhető az autóból a veszélyforrást jelentő forróság. Csak hát előfordul, hogy a klíma a hőn áhított hűs, friss, tiszta levegő helyett orrfacsaró bűzzel árasztja el az utasteret....

Elhanyagolt autóklíma: egészségügyi veszélyekkel jár 

Mint minden berendezés, az autóklíma is rendszeres odafigyelést, karbantartást igényel. Annál is inkább, mert működésénél fogva könnyen nem kívánt mikroorganizmusok-gombák, baktériumok-telepedhetnek meg és szaporodhatnak el benne.


 Az elhanyagolt állapotú rendszer működtetésekor a kórokozók ill. melléktermékeik az utastérbe kerülnek. Belélegzésük ártalmas az egészségre: légúti panaszokat, különböző fertőzéseket okozhatnak. Káros hatásuk gyerekeknél, időseknél, legyengült immunrendszerű, allergiás, vagy légzőszervi megbetegedésekben szenvedő személyeknél fokozottan érvényesül. 

Fontos-ne hagyd figyelmen kívül! 

Az utastérbe áramló dohos, poshadt, állott, penészes, vagy más irritáló, kellemetlen szagnak oka van: arra utalhat, hogy a berendezés kórokozók tenyészetévé vált!

Szintén fertőzöttségre következtethetünk a klíma használatával összefüggésbe hozható olyan panaszokból, mint például: gyengeség, levertség, fejfájás, szédülés, hányinger, influenzaszerű tünetek, nyálkahártya irritáció, könnyező szem, kaparó torok, orrfolyás, köhögés, tüsszentés, légszomj, fulladás.

A bajok forrása általában az elpárologtató, mivel a rajta maradó nedvesség a porral-piszokkal összekeveredve igazi kórokozótanyává teheti. Rossz szakokkal jár a pangó víz jelenléte is a rendszerben, aminek gyakori oka a kondenzvíz elvezetőjének dugulása; ilyenkor nem elég a fertőtlenítés,  a hibát is el kell hárítani.

A klímatisztítás lehetőségei 

A büdös, kórokozókkal fertőzött autóklíma  megtisztítására többféle, különböző árfekvésű és hatásfokú módszer vethető be, házilag vagy szakműhelyben.

Széles körben elterjedt megoldás a klímatisztító habok, és a gázzal működő klímatisztító sprayk alkalmazása. Előnyük az olcsó beszerezhetőség, továbbá hogy segítségükkel a tisztítás-fertőtlenítés művelete otthon is egyszerűen kivitelezhető. 

 

Csővel ellátott spray

Hátrányuk, hogy az eredmények sok esetben kétes, nem tökéletes; előfordulhat, hogy a szer  nem jut el a szükséges helyekre, vagy nem elég hatékony, és csak elnyomja a szagokat egy időre. Ezen kívül a habnál gondot jelenthet, hogy a klíma járataiban elfolyósodva kijuthat a műszerfal belsejébe, ahol az erős vegyszer jelentős károkat tud okozni az elektronikában. Elég egy sérült levegőcső, tökéletlen illesztés vagy vált tömítés a rendszerben és már meg is van a baj....

A különböző habok és sprayk alkalmazását jelentő házilagos megoldásokon kívül klímatisztítással foglalkozó szervizek professzionális szolgáltatásai is igénybe vehetők a cél érdekében. A módszere, berendezések, hatóanyagok szerviztől függően eltérőek lehetnek.

Három alapvető dolog a jól működő klímáért

 

1. Használd az autóklímát helyesen!

 - Utazás vége előtt pár perccel a klímát ajánlatos kikapcsolni, hogy a lecsapódó pára ki tudjon belőle száradni. Ezzel elejét vehetjük a kórokozók megtelepedését elősegítő nyirkos közeg kialakulásának.

(Ráadásul így van idő fokozatosan alkalmazkodni a külső hőmérséklethez, kiszálláskor nem ér sokkhatásként a meleg, ami hirtelen vérnyomáseséshez, szédüléshez, elgyengüléshez vezethet. A kintinél 8-10 C-kal hidegebbnél nem érdemes a klímát állítani, mert az emberi szervezet számára az ennél nagyobb különbség túlzottan megterhelő lehet. A meghűlés, ízületi gyulladás elkerülése érdekében pedig jó, ha a hűvös légáramot nem közvetlenül magunkra irányítjuk.)

- A rendszeres klímahasználat egész évben fontos,  1-2 hetente igényen kívül is javasolt bekapcsolni a berendezést pár percre. (Télen is ki lehet használni, hogy nagyszerűen párátlanít. Újabb autóknál amúgy megoldott a dolog, a szélvédő párátlanításakor a klíma automatikusan működésbe lép).

Az időnként járatás azért lényeges, mert a hűtőközegben kenőanyagként funkcionáló olaj is kering, ami a kompresszor számára nélkülözhetetlen. Emellett kenés híján a tömítések is kiszáradnak, repedeznek, így a gáz könnyen elszökhet a rendszerből.

2. Ne mulaszd el a karbantartást!

- Pollenszűrő cseréje 

A pollenszűrő az allergéneket és más szennyező anyagokat szűri ki az utastérbe jutó levegőből, a pórusok eltömődése miatt viszont idővel már nem funkcionál rendesen.

Ha túlzottan telítődik, nem jut át rajta megfelelő mennyiségű levegő, de az elkoszolódott szűrő akár kórokozók melegágyává is válhat. A pollenszűrő eltömődésére utalhat az ablakok makacs párásodása, az utasok rossz közérzete. 

A pollenszűrőt évente vagy 10-15 000 km-enként ajánlott cserélni! 

 

 Új pollenszűrő, meg egy igazi koszfészek. A tiédet mikor cserélted?

-Tisztítás-fertőtlenítés 

A kellemetlen szagok, az egészségügyi problémák megelőzésének érdekében a klímát évente javasolt fertőtleníteni.

Egyéb karbantartási munkák 

-Hűtőközeg mennyiségének időszakos ellenőrzése, klímatöltés

(A hűtőgáz elvesztése bizonyos mértékig normális jelenség lehet, után kell tölteni; amennyiben rendellenes, a szivárgást is meg kell keresni).

-Felmerülő javítások elvégeztetése, a szükséges elemek cseréje (pl. tömítések, csövek, szárítószűrő stb.),

- Klímahűtő mosása (Ha a lamellák között felhalmozódik a piszok, nem tudja leadni a hideget, a klíma nem hűt rendesen.) 

3. Ne hagyja figyelmen kívül a hibára utaló jeleket!

 - Ne kezeld hanyagul, ha rendellenességet tapasztalsz; fordulj vele szakemberhez! (Pl. a klíma hatásfoka csökkent vagy egyáltalán nem hűt, zajos, kondenzvíz nem tud távozni stb.)

Ha a problémák nem kerülnek időben orvoslásra, a későbbiekben sokkal nagyobb károkhoz vezethetnek.