Futómű

 Futómű állítás

Talán nem is gondolná, hogy mennyire fontos gépkocsija futóművének megfelelő beállítás!

A járművek futómű alkatrészeit, illetve kerekeit közlekedés közben különböző behatások, sérülések érik a megtett kilométerek alatt.

Ezek következtében megváltozik a futómű geometriája, kerékdőlése-után futása, összetartása.
Így a biztonságos közlekedés érdekében elengedhetetlen a futómű ellenőrzése illetve beállítása.

A futóműnek a dolga, hogy százszázalékosan biztosítsa a tapadást az autó kerekei és az úttest között, a haladó gépjármű könnyen kormányozható maradjon.
A rossz futóművel rendelkező autó vezetése fárasztó és nem biztonságos, mivel állandó kormánykorrigálást, figyelmet igényel menet közben.
A rosszul beállított futómű a gömbfejeket, kerékcsapágyakat, felfüggesztéseket és a lengéscsillapítókat erősebben igénybe veszi, terheli.
Ezzel együtt jelentősen rontja a gépkocsi egyenes futását, egyszersmind növeli az üzemeltetési költségeket. Például így gépkocsijának drága abroncsai nem megfelelően kophatnak el.
A mai korszerű gépkocsiknak az első és hátsó futóműve is állítható-kivétel a merev hátsóhíddal ellátott gépkocsi.
A hátsó futómű beállítása ugyanolyan fontos, mint az első tengelyen történő állítás, mert ennek hiányában, elhúzás, túl-vagy alulkormányzás érezhető.

Ezért javasoljuk évente egyszer-használattól függően 10 000-15 000 kilométerenként a futómű állítását, illetve a futómű alsó átvizsgálását.

Tapasztalataink alapján, ezeken az időszakos vizsgálatokon így több egyéb hibát is feltárunk. Láthatóvá válnak a rejtett hibák pl. olajfolyás, fékcső repedés, kipufogó, féltengely gumiharangok állapota, stb.
Az időben elvégzett átvizsgálás növeli az üzembiztonságot, csökkenti az üzemeltetési költséget, és meghosszabbítja a többi kapcsolódó alkatrész élettartamát.


A rosszul beállított futómű tünetei:

  • Kopogó hang
  • Kanyarodásnál visító gumik zaja
  • Gumik széleinek rendellenes kopása
  • Kormányrázás 60 km-től 120 km-ig vagy efelett
  • Fékezésnél kormányrázás
  • Búgó, morgó hang a kerekek felől
  • Kis ívű kanyarodásnál túl nagy kormányerő (nehéz tekerni a kormányt)
  • Nyomvályúra túl érzékenyen reagál a gépkocsi (kivétel a gyári gumiméretektől való eltérés vagy a túl nagy ET szám)
  • Túl erősen félrehúz, az autó-kanyarodásnál a kormány nem elég intenzíven tekeredik vissza.

 

A futómű beállítás menete
  1. Állapotfelvétel
  2. Futómű beállítás
  3. Próbaút

Műhelyünkben egy időben egy autót tudunk fogadni futóműállításra.
Műszerünk négy mérőfejes, a mai kor technikai csúcsát képviseli.

Megfelelő futómű beállítás után

  • Optimális, biztonságos útfekvés
  • Helyes viselkedés fékezésnél (nem húz oldalra)
  • Optimális nyomtávtartás egyenetlen útburkolatokon is
  • Biztonságos kanyarvétel (jobb kanyarfekvés)
  • Pontos egyenesben tartás
  • Az abroncsok idő előtti kopásának kiküszöbölése

Mikor ajánlott és miért fontos a futómű beállítás? 

A felelős közlekedés érdekében alapvetően fontos, hogy autónkat 5-6 havonta gyors szervizbe vigyük, hogy áttekintsék, minden megfelelő-e rajta. A futómű beállítás az egyik legfontosabb szerviz eljárás, így ha az alábbi esetek merülnek fel, az átlagos alkalmakon felül is érdemes ellátogatnunk a szervizbe:

  • Új téli gumi vagy nyári gumi felhelyezése esetén
  • Rendellenes gumikopásnál, ha a gumi nem megfelelő módon kopik az aszfalton
  • Futóműből jövő kopogó hang esetén 
  • Ha bizonytalan az úttartás
  • Keréktárcsák sérülése esetén
  • Futómű alkatrészünk cseréje után
  • És időszakosan évente egyszer mindenképp vagy 15 000 kilométerenként

Ha bármi kérdése van a futómű beállítással kapcsolatban, vagy problémája adódott gépkocsijával, forduljon hozzánk bizalommal, mi segítünk, hogy mindig biztonságban közlekedjen az utakon!

Autójavítás otthon csak felelősséggel!
Minden autótulajdonos szereti szemügyre venni kocsiját, ha az valamilyen módon meghibásodott, és sokan meg is kísérlik megoldani a problémát, hiszen ha gond van vele, nem szívesen adják ki kezükből. Pedig vannak olyan problémák, amik megoldását jó szakemberekre bízni! 
Sok gépjármű tulajdonos odáig merészkedik az autójavításban, hogy akár fékbetétet, vagy tárcsát cserél, kikalapálja a kisebb-nagyobb horpadásokat, lefesti az autóját. Sokszor addig-addig piszkálják a gépjárművüket, hogy végül nem orvosolják a problémát, hanem inkább tetézik a bajt, komolyabb meghibásodást és súlyos javítási költségeket okozva.
Higgye el, ha búgó-morgó hangra lesz figyelmes a keréknél, vagy fékezésnél ráz a kormány, ha íves kanyar bevételénél nehéz tekerni a kormányt, illetve ha nagymértékben félrehúz a kocsi kanyarodásnál, jobb szakemberhez fordulni!

Nálunk biztonságban van az gépjárműve! Hozza el kocsiját profi szakembereinkhez, és döntsön a szakszerű autójavítás mellett! 

 FUTÓMŰ