Akkumulátor

 

Az akkumulátor villamos energia tárolására szolgáló berendezés.  Az akkumulátornak két feladata van.

 Tárolja a gépjármű működése közben keletkező villamos energiát, energiát szolgáltat a gépjármű  elektromos fogyasztóinak;riasztó,központi zár, önindító stb . 

 

AZ AKUUMULÁTOR VIZSGÁLAT MÓDSZEREI ÉS ESZKÖZEI

A téli hideg beköszöntekor gyakran előfordul, hogy indítózás közben az indítómotor lassan forgatja meg a motort, így az nem vagy csak nagyon nehezen indul be.

A jelenséget nem csak az akkumulátor hibája okozhatja, hanem az önindító, a vezetékrendszer, de akár generátor hiba is. Célszerű kideríteni, hogy melyik fődarab a hiba okozója.

Folyadékos nyitott akkuknál érdemes a folyadékszintet elsőként ellenőrizni és beállítani.

A további hiba kiderítéséhez indítózás közben mérjük meg egy multiméterrel, hogy az akku pozitív csúcsa és az önindító pozitív csavarja között, illetve az akku negatív kúpja és az indító fémháza között mekkora feszültségesés lép fel. Ha bármely oldalon 0,5 V-nál nagyobb a feszültségesés, tisztítsuk meg, szükség esetén javítsuk meg a csatlakozásokat. 

Megfelelő vezetékrendszer esetén mérjük meg az önindító áramfelvételét. Ha ez a járműre jellemző értéknél (Pl. személyautó benzines motorjánál 100-160 A, diselnél 240-360 A), lényegesen nagyobb, akkor valószínűleg az önindító hibás.

Az indításképtelen akkumulátort vizsgáljuk meg közelebbről! Szemrevételezéssel kizárhatjuk az esetleges külső sérülést.

minden további vizsgálat előtt az akkumulátort teljesen fel kell tölteni. Célszerű feszültségkorlátozott automata töltőt használni, amellyel felügyelet nélkül is elkerülhetjük az akkut károsító túltöltést. A 14,4 V-ban feszültségkorlátozott töltővel addig töltsük az akkut, amíg a töltőáram kb. 0,8-1 A alá esik.

Az akkumulátor precíz vizsgálatát csak erre alkalmas, speciális mérőműszerekkel lehet elvégezni.

A multiméteres kapocsfeszültség mérés csak durva hiba kimutatására alkalmas. Az akkumulátor energia tárolóképességének mérésére kapacitásmérő műszer szolgál. Ez egy olyan állandó áramú terhelő eszköz, amely a beállított konstans árammal kisüt az akkumulátort 10,5 V-ig és közben méri az eltelt időt.

Néhány zsebünket érintő jó tanács

Mi tehát a tennivaló, ha hideg téli reggelen nem akar a motorunk életre kelni?

Ha indítózás közben a motor a szokásos sebességgel pörög, akkor a gyújtás vagy az üzemanyag ellátó rendszer vizsgálatával kezdjük.

Folyt.köv.